For to dage siden satte islandske WOW air sine flybilletter ned til halv pris, hvis man købte dem senest den 18. december. I dag satte WOW halvdelen af sin flyflåde på udsalg og fyrede samtidig 10 pct. af sine medarbejdere.
WOW har altid levet op til sit navn. Frækt lakerede fly i lilla. Store ord og armbevægelser fra stifteren Skuli Mogensen. Superlave billetpriser mellem København og USA.
For et par måneder siden så det islandske eventyr ville tage en ”crash landing”. Heldigvis var der så storebror Icelandair, som kunne lægge sine vinger over WOW air og adoptere den højtråbende luftens teenager.
Dén plan strandede lige før den 1. december. Næsten inden den blev søsat. Icelandair trak sig ud under høflige beklagelser, og så var gode råd dyre.
WOW air tabte efter sigende en million kroner om dagen, selvom både passagertal og omsætning røg i vejret som en raket.
Så kom amerikanske Indigo Partners ind fra højre. Benhårde kapitalfolk, der i forvejen var medejer af tre andre lavpris selskaber. Verden så igen lyserød ud – undskyld lilla.
Meget tyder i dag på, at Indigo har skruet bissen på, før en endelig aftale med WOW er underskrevet, og et økonomisk sikkerhedsnet er spændt ud.
WOW skal ”back to basics”. Glem alle svinke-ærinder med Business Class, store Boeing fly og langdistance ruter den halve klode rundt.
WOW air skal igen være et rent lavpris selskab, der flyver mennesker mellem Europa og østkysten af USA. Med ekstremt billige billetter og i mindre fly.
Den slags kræver radikale omvæltninger i organisationen. De blev offentliggjort i dag, hvor WOW air fyrer 111 af sine ca. 1.100 medarbejdere og 250 deltids-ansatte.
WOW air har samtidig sat ni af sine 20 passagerfly til salg. Tilbage bliver 10 mindre Airbus A321 fly og et enkelt Airbus A320.
Til gengæld bliver der et brat farvel til alle selskabets store Airbus A330 fly. To af dem er allerede afleveret tilbage til de leasing selskaber, de var lejet hos. Nok en A330 vil følge i løbet af de kommende uger, og den planlagte overtagelse af fire nye 330’ere er droppet.
Derudover skal WOW air af med to mindre Airbus A320 og fire A321. Det bliver et noget mere slankt WOW, der kommer til at farvelægge startbanerne på Islands Keflavik lufthavn.
WOW air vil fortsætte sine flyvninger som normalt i resten af december og begyndelsen af januar. Herefter går WOW over til en ny ruteplan, som det hedder i en pressemeddelelse fra selskabet.
Den kan få stor betydning for de formentlig mange danskere, der i de seneste par dage har købt en flybillet med 50 pct rabat – som julegave til sig selv eller andre.
Helt sikkert er det, at WOW air lukker sine lange ruter til USA’s vestkyst som f.eks. San Francisco, Dallas og Los Angeles. Også WOWs helt nye rute til New Delhi i Indien bliver ”grounded” næsten, inden den overhovedet er kommet i luften.
”I dag er den hårdeste dag i vores historie. Ændringerne er ufravigelige, hvis vi skal overleve på længere sigt,” siger WOW airs grundlægger og nuværende topchef Skuli Mogensen….
Skriv et svar